CYFROWE GIMNAZJUM
Wraz z nowym rokiem szkolnym w Gimnazjum Gminy Brzeziny z siedzibÄ w PrzecĹawiu rozpoczÄto realizacjÄ innowacyjnego projektu „Cyfrowe gimnazjum – wdroĹźenie e - ksztaĹcenia na terenie Gminy Brzeziny”, dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ĺódzkiego.
PowyĹźsze przedsiÄwziÄcie ma na celu upowszechnienie wĹród uczniów korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych, co ma sĹuĹźyÄ podniesieniu poziomu ich wyksztaĹcenia. NastÄpujÄ cy coraz szybciej postÄp technologiczny obejmuje wiele dziedzin Ĺźycia, w tym takĹźe edukacjÄ. Technologia wspiera proces nauczania, dlatego teĹź szkolna baza dydaktyczna zostaĹa wzbogacona o 150 tabletów wraz ze stosownym oprogramowaniem edukacyjnym. PoniewaĹź jest to program pilotaĹźowy w obecnym roku szkolnym urzÄ dzenia te sÄ wykorzystywane równolegle z tradycyjnymi podrÄcznikami. Bez wÄ tpienia dostÄp do tak nowoczesnych pomocy dydaktycznych jest sposobem na urozmaicenie i uatrakcyjnienie dotychczasowych form pracy na lekcjach. Nasze Gimnazjum stara siÄ iĹÄ z duchem czasu, przygotowujÄ c uczniów nie tylko pod wzglÄdem merytorycznym, aby nauczanie byĹo efektywne, ale takĹźe i efektowne, atrakcyjne dla mĹodzieĹźy i zgodne z jej potrzebami. ChoÄ tablety sÄ relatywnie nowym zjawiskiem, uczniowie nie majÄ z ich obsĹugÄ wiÄkszych problemów. W razie potrzeby mogÄ liczyÄ na pomoc nauczycieli, którzy zostali w tym zakresie odpowiednio przeszkoleni. Pedagodzy starajÄ siÄ poĹÄ czyÄ naturalne zainteresowanie nastolatków nowinkami technologicznymi z wykorzystaniem tych narzÄdzi w nauczaniu. ZwiÄ zana z tabletami infrastruktura – oprogramowanie edukacyjne, szkolny serwer sÄ w optymalny sposób dostosowane do pracy z uczniami. Praca z tymi urzÄ dzeniami staje siÄ zupeĹnie nowym doĹwiadczeniem. Interaktywne pliki tekstowe, liczne fotografie, prezentacje umoĹźliwiajÄ prowadzenie niekonwencjonalnych zajÄÄ lekcyjnych w caĹkiem nowej formule, co w przypadku korzystania jedynie z tradycyjnych podrÄczników nie jest moĹźliwe. Taka róĹźnorodnoĹÄ pozwala takĹźe na zwiÄkszenie indywidualizacji ksztaĹcenia zgodnie z potrzebami i moĹźliwoĹciami gimnazjalistów. Praca z tabletem rozwija samodzielnoĹÄ i kreatywnoĹÄ uczniów. WyposaĹźa ich w praktycznÄ umiejÄtnoĹÄ wyszukiwania i prezentowania konkretnych informacji. ZaletÄ tych urzÄ dzeĹ jest moĹźliwoĹÄ korzystania z odpowiednio dobranych, bezpĹatnych aplikacji edukacyjnych. PozwalajÄ one w ciekawy, interaktywny sposób prezentowaÄ omawiane przez nauczycieli zagadnienia. W ten sposób prowadzona lekcja dziaĹa na zmysĹy, zmuszajÄ c uczniów do wiÄkszej aktywnoĹci i skupienia uwagi. DziÄki aplikacjom na lekcjach jÄzyka polskiego, jÄzyków obcych uczniowie majÄ dostÄp do ogromnej iloĹci tekstów ĹşródĹowych, lektur szkolnych oraz nawiÄ zujÄ cych do nich dzieĹ sztuki. MogÄ swobodnie korzystaÄ z rozmaitych sĹowników, leksykonów, encyklopedii. Animacje, prezentacje modeli i zasad ich dziaĹania z pewnoĹciÄ uĹatwiajÄ gimnazjalistom zrozumienie zagadnieĹ z fizyki, chemii, matematyki. DziÄki nim moĹźna zgĹÄbiaÄ tajniki ludzkiej anatomii, swobodnie „podróĹźowaÄ” do najciekawszych zakÄ tków Ĺwiata. DuĹźÄ zaletÄ jest moĹźliwoĹÄ powiÄkszania treĹci graficznych na ekranach tabletów, dziÄki czemu sÄ one bardziej dokĹadne i przejrzyste. Atrakcyjne wizualnie materiaĹy przyciÄ gajÄ uwagÄ uczniów, uĹatwiajÄ c im zapamiÄtywanie treĹci. Te fantastyczne moĹźliwoĹci tabletów sprawiajÄ , Ĺźe nauka nie musi kojarzyÄ siÄ z nudÄ i monotoniÄ . Lekcje z wykorzystaniem tych nowoczesnych urzÄ dzeĹ zostaĹy przez uczniów przyjÄte entuzjastycznie. GimnazjaliĹci chÄtnie z nimi pracujÄ , angaĹźujÄ c siÄ w omawiane na lekcjach zagadnienia. RównieĹź nauczyciele upatrujÄ w tej nowatorskiej formule prowadzenia zajÄÄ szansy na podniesienie jakoĹci ksztaĹcenia oraz poszerzenie horyzontów mĹodzieĹźy. ZwracajÄ uwagÄ, Ĺźe w obecnej, globalizujÄ cej siÄ rzeczywistoĹci umiejÄtnoĹÄ wykorzystywania nowoczesnych technologii staje siÄ nieodzowna. DziÄki e- nauczaniu mĹodzieĹź ma zapewniony kontakt z innowacyjnymi rozwiÄ zaniami, co pozytywnie wpĹywa na wyrównanie dysproporcji w zakresie dostÄpu do nich.